menusearch
karshenasanrasmi.com

ارزیابی زمین و ساختمان برای ترهین و تضمین در بانک ها و شرکت ها

header
سه شنبه بیست و پنجم مرداد ۰۱
(1)
(0)
ارزیابی زمین و ساختمان برای ترهین و تضمین در بانک ها و شرکت ها

ارزیابی املاک

ارزیابی املاک یا قیمت‌گذاری آن، به فرایند برآورد و ارزشیابی در املاک و مستغلات گفته می‌شود که اکثر اوقات بر اساس قیمت بازار ارزیابی می‌شود. نحوه قیمت‌گذاری املاک، ارزیابی و ارزش‌گذاری آن با توجه به منحصربه‌فرد بودن هر ملک، پارامترهایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد ازجمله ارزش روز املاک منطقه، کاربری ملک، داشتن شرایط تغییر کاربری، مساحت ملک، عرض معبر، سن بنا و امکانات ساختمان است ارزیابی انواع پلاک‌های ثبتی مانند آپارتمان، ویلا و اراضی مسکونی و قیمت‌گذاری آن‌ها بر اساس آیین‌نامه‌های مصوب جاری صورت می‌گیرد.

 

نحوه ارزیابی املاک چگونه است؟

هر یک از املاک از دو بخش عرصه (زمین) و اعیان (بنای احداثی) که می‌بایست به‌صورت جداگانه ارزیابی یا قیمت‌گذاری شوند.
عرصه یا زمین مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت‌گذاری املاک است زیرا اگر ملکی از موقعیت مناسبی برخوردار باشد که سبب ارزش‌افزوده زیادی برای اعیان یا همان بنای ملک مورد ارزیابی خواهد بود و همچنین اعیان مرغوب و برای عرصه (زمین) ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.
ارزش عرصه یا زمین به عوامل گوناگونی بستگی دارد که مؤثرترین و مهم‌ترین آن به شرح ذیل است که درنهایت پس از بررسی این عوامل و همچنین تحقیق و استعلام محلی و در نظر گرفتن عرف منطقه ارزیابی املاک انجام می‌شود:

ابعاد زمین یا عرصه و اندازه بر ملک (ضلع متصل به معبر عمومی).
کاربری زمین، نوع کاربری در ارزش زمین تأثیرگذار است. (انواع کاربری‌های شهری).
گذر و معبرهای اطراف زمین و دسترسی آن.
عرض معبر یا همان عرض کوچه یا خیابانی که ملک در آن واقع‌شده است در ارزیابی املاک مؤثر است.
جهت قرارگیری و جانمایی زمین (شمالی، جنوبی و …).
بررسی موقعیت شهرسازی املاک و قرارگیری در بافت نوساز یا فرسوده در قیمت‌گذاری ملک مؤثر است.
بررسی زمین از جهت اینکه آیا امکان تغییر کاربری آن وجود دارد یا خیر (به‌طور مثال زمین مسکونی بر خیابان اگر امکان تغییر کاربری به اداری، آموزشی، … توسط مراجع ذیصلاح را داشته باشد در ارزیابی یا تعیین قیمت آن مؤثر است).
بررسی این موضوع که آیا ملک مورد ارزیابی در مسیر طرح‌های عمرانی قرار دارد یا خیر (در این صورت احتمال حذف یا عقب‌نشینی آن وجود دارد).


عامل مهم دیگر در ارزیابی املاک ارزش اعیانی یا همان بنای احداث‌شده در عرصه است که شامل عواملی به شرح ذیل است:

هزینه‌های ساخت بنا: برای احداث بنا هزینه‌هایی اعم از هزینه‌های جواز ساخت (صدور پروانه)، عوارض و نقشه‌برداری، طراحی، نظارت و اجرا، هزینه تجهیزات و مصالح ماشین‌آلات ساختمانی موردنیاز پروژه، هزینه حقوق و دستمزد پیمانکاران و کارگران و تمامی هزینه‌های مالیات و دارایی و همچنین هزینه ثبت‌اسناد و املاک، تنظیم تقسیم‌نامه یا سند تفکیکی و غیره.
ارزیابی املاک و به عبارتی قیمت‌گذاری ملک با در نظر گرفتن تمامی عوامل فوق‌الذکر و تعیین هزینه ساخت بنا، ساختمان‌ها را از سایر جهات مانند نوع سازه آن (اسکلت ساختمان و سیستم سقف) و مصالح و نحوه اجرای نمای ساختمان و نوع نازک‌کاری به‌صورت معمول و متعارف در نظر می‌گیرند و آن‌ها را دسته‌بندی می‌کنند و برای هر دسته هزینه ساخت و احداث هر مترمربع از بنا را برآورد و اعلام می‌کنند و هزینه کلیه ملحقات و منضمات اعم از امتیازات و انشعابات آب و برق و گاز و تلفن و وجود تأسیسات و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مانند چیلر و فن‌کوئل و اسپیلت و ژنراتور تأمین برق اضطراری ساختمان و امکانات رفاهی و ورزشی مانند سالن ورزشی و استخر و سونا و جکوزی و همچنین استفاده از مصالح و تجهیزات لوکس خارج از حد معمول و عرف مانند تزیینات چوبی، دکوراسیون و نماسازی‌های خاص، سیستم‌های روشنایی و امنیتی خاص و تجهیزات و شیرآلات و لوازم برقی آشپزخانه خاص و غیره را در ارزیابی املاک به ارزش اعیانی اضافه می‌نمایند.

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ارزیابی املاک کلیک نمایید.

 

 

ارزیابی املاک توسط کارشناس رسمی دادگستری

 

کارشناس ارزیاب تهران

گروه کارشناسان رسمی دادگستری با بررسی وضع جامعه و نیاز آن مجموعه از کارشناسان رسمی دادگستری، مشاوران حقوقی و وکلا در حوزه ارزیابی املاک با در اختیار داشتن کارشناس ارزیاب ملک، کارشناس رسمی افزایش سرمایه که هر کدام در زمینه های خود متخصص و صاحب نظر هستند توانسته است خدمات آنلاین کارشناسی را به هموطنان خود ارائه دهد.

گروه کارشناسان رسمی دادگستری، از گروهـــی از کارشناس رسمی دادگستری در رشته‌های مختلف، مشاوران حقوقی و وکلاء دادگستری تشکیل شده است که بتوانند نیاز جامعه را به اندازه خود برطرف کنند.
برای ارتباط گیری با کارشناس ارزیاب در تهران با شماره های ثبت شده بروی سایت در ارتباط باشید.

گالری تصاویر محصول
تصاویر
بیشتر
نظرات کاربران
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر